Inställningshjälp

Vad kan användare göra i mitt schema?

Huruvida registrering ska krävas eller inte för ett schema, ställs in under fliken Åtkomst på schemats konfigurationssida; Konfigurera > Åtkomst. Här bestämmer du vad användare (och superanvändare) ska kunna göra ifråga om att lägga till, uppdatera och radera bokningar. På den här sidan kan du också bestämma vilka uppgifter om bokningarna som ska vara synliga för vanliga användare. Som administratör kommer du alltid att kunna se all information. Utöver att konfigurera åtkomstinställningar för vanliga användare, kan du på Åtkomst-fliken även definiera schema-specifika superanvändare och ge dem ytterligare behörigheter.

Att titta på och använda schemat

De förinställda värdena på denna sida har avgjorts av valen som gjordes i installationsguiden ”Nytt schema”. Det vanligaste angivna alternativet är att vem som helst ska kunna se ett schema, men att de behöver logga in för att kunna skapa och/eller ändra bokningar. Om du dock skulle vilja att endast registrerade användare ska kunna se och använda ditt schema, bör du välja Användare måste logga in för att se schemat under Vem kan se schemat?. Notera att systemet förhindrar att du gör val som står i konflikt med varann. Till exempel, om du markerar alternativet att bara du och auktoriserade superanvändare kan göra ändringar i schemat, kommer alternativen Vem som helst som kan se schemat kan lägga till någonting… under Vem kan uppdatera eller radera poster? att göras otillgängliga.

Åtkomstinställningar

Notera att alternativen kommer att skilja sig något från de som visas här ovan ifall du har valt ”delat lösenord” eller ”IP-filtrering” under Åtkomst

Du kan också tillåta att besökare gör ändringar utan att registrera sig alls. Detta förenklar bokningsprocessen men ett flertal viktiga funktioner, som bokningshistorik kommer då inte längre vara tillgängliga. Om du vill tillåta oregistrerade användare att ändra sin bokning, men inte någon annans, kan du bifoga en särskild länk till deras bokning i bekräftelsemejlet.

Om du tillåter besökare att göra ändringar utan att logga in, bör du avmarkera Använd e-postadress som inloggningsnamn under Åtkomst. Detta gör att ett separat e-postfält blir tillgängligt i bokningsrutan så att oregistrerade användare kan ange sin e-postadress vid bokning.

Vem ska kunna se bokningsdetaljerna?

Beroende på vad du använder ditt SuperSaaS-schema till, kan du vilja dölja vissa bokningsdetaljer för användare. Särskilt inom kommersiella användningsområden då du behöver skydda dina kunders integritet. Å andra sidan, i ett schema som endast används internt, till exempel för att boka mötesrum, kan du vilja att användarna ska kunna se vilka det är som har bokat.

Bokningsdetaljernas synlighet

Det finns fyra nivåer av detaljer att välja mellan, från att visa samtliga uppgifter till att inte visa några uppgifter alls. (De tillgängliga alternativen skiljer sig något mellan olika typer av scheman). Ifall att e-postadresser är en del av bokningsdetaljerna, kan du ange alternativet Dölj e-postadresser (visa endast delen före ”@”) för att förhindra att användares e-postadresser hämtas från ditt schema. Då kommer bara delen före @ att visas.

Superanvändares befogenheter

Superanvändare som lagts till via Användarhantering har superanvändar-åtkomst till alla scheman inom ett konto. Om du hellre bara vill ge särskilda befogenheter för ett specifikt schema, kan du göra det genom att lägga till användarens inloggningsnamn på fliken Åtkomst i det schemat.

Åtkomstinställningar för superanvändare

Utöver möjligheten att se alla bokningsdetaljer, kan superanvändare även ges ytterligare befogenheter. Du kan t.ex. tillåta att superanvändare ska kunna ändra öppettider och ställa in särskilda helgdagar.