Inställningshjälp

Att använda ditt bokningssystem dag för dag

Den här avdelningen förklarar hur du arbetar med din nätbaserade bokningskalender på daglig basis. Här tittar vi närmre på några vanliga operativa processer som hur du hanterar dina bokningar, betalningar och formulär. Vi går också igenom hur du använder och visar olika versioner av ditt bokningsschema, t.ex. på mobila enheter. Dessutom får du några smarta tips och tricks för att öka din försäljning, ytterligare hjälpa dig förbättra ditt arbetsflöde och spara ännu mer tid!

Hantera bokningar och användare/kunder

Det mesta av din dagliga interaktion med ditt bokningsschema kommer ske genom ditt/dina schemas avdelning ’Administrera’. Här kan du se dina bokningar och godkänna eller avvisa dem, söka efter raderade bokningar och titta på tidigare eller kommande bokningar. Diverse standardrapporter finns tillgängliga för att ge dig insikt i användningen av ditt schema och resursnyttjandet. Du kan se dina kunders uppgifter och göra bokningar å deras vägnar via Användarhantering.

Hantera betalningar

Beroende på betalningsinställningarna du valt; att hantera betalningar manuellt, online och/eller med krediter – finns olika alternativ tillgängliga för att hantera betalningar, undantag och returer.

Använd SuperSaaS formulär

Genom att lägga till ett formulär till din registrerings och/eller bokningsprocess kan du samla in ytterligare information från dina användare om du behöver det. Du kan enkelt komma åt varje inskickat formulär. Så snart du administrerat dem, kan du radera dem eller spara dem för framtida referens. Formulärdata kan också laddas ner för användning i andra applikationer som t.ex. i ett CRM-system.

Bokning via mobila enheter

När du eller dina kunder besöker din bokningskalender via en mobil enhet som t.ex. en iPhone eller en iPad, kommer systemet automatiskt att visa en version optimerad för mobila enheter. Så det finns inga inställningar som måste göras för att ditt schema ska kunna användas på mobila enheter. Mobilversionen kan dock användas också på stationära enheter och vice versa. Om du frekvent besöker ditt SuperSaaS-schema från en mobil enhet, kan det vara smidigt att lägga in en genväg på din hemskärm för snabbare åtkomst. Du kan även tipsa dina kunder om detta, om de ofta bokar via mobilen!

Tips för kommersiellt bruk

Om du planerar att använda din bokningskalender för kommersiellt bruk, ger den här avdelningen några enkla tips och förslag som kan hjälpa dig öka din försäljning och få mest möjligt ut av ditt bokningssystem.

Tricks för att spara ännu mer tid

Den här avdelningen erbjuder några funktioner särskilt utformade för att förbättra arbetsflödet i ditt bokningsschema och hjälpa dig spara ännu mer tid. T.ex. går vi igenom hur du skapar anpassade dropdown-menyer, låter användare skapa upprepade bokningar och hur du kan samla och lagra mer information via ditt bokningssystem. Du får också veta hur du kan automatisera ditt arbete ytterligare genom att koppla funktioner i ditt bokningssystem till andra webbplatser genom tjänsterna Zapier eller Make, hur du aktiverar ett flertal dolda funktioner samt hur du kan lägga till s.k. ”autotext” för att skapa personligt anpassade meddelanden, t.ex. e-postbekräftelser.