Guider

Lathundar att följa med i för att skapa olika typer av bokningssystem. Lathundarna finns i dagsläget endast på engelska.

Vanliga frågor (FAQ)

GENERELLA

Hur kan jag kontakta er?
SuperSaaS är en självservicetjänst, vilket innebär att våra kunder konfigurerar sina egna bokningssystem med hjälp av anvisningar vid inställningarna samt vid behov, den utförliga dokumentationen. Vi tillhandahåller inte support via telefon, men hjälper gärna till via e-post. På det här sättet kan vi hålla våra priser så låga som möjligt och samtidigt erbjuda en gratisversion för nya kunder och för ändamål som inte är kommersiella.
Är det verkligen gratis? Hur mycket kostar det?
Vårt bokningssystem är gratis att prova och du är välkommen att fortsätta använda gratisversionen för privata och icke-kommersiella ändamål. Om du använder gratisversionen visas annonser och det finns en begränsning i hur många bokningar du kan skapa och lagra. Utförlig information finns på sidan priser.
Hur kommer kunderna kunna hitta mitt bokningsschema?
Det finns ett flertal sätt att få besökare till ditt bokningsschema. Det vanligaste sättet är att länka från din egen hemsida eller att integrera schemat i hemsidan. Avsnittet om integration ger detaljerad information om hur du gör det. Men det är också möjligt att dela länken till ditt schema via e-post eller sociala medier som Facebook och Twitter. Du hittar länken till ditt schema under fliken "Översikt" på sidan "Konfigurera" inne i ditt konto.
Måste jag ha en egen hemsida?
Vanligtvis lägger kunder ut en "boka här"-länk på sin hemsida, som länkar till deras bokningssystem hos SuperSaaS. Men de finns flera andra alternativ om du inte har en hemsida. Länken till ditt schema är en vanlig internetlänk så du kan exempelvis sprida den via e-post eller sociala medier. Det finns även utrymme för viss information på schemats sida för den som vill använda det även som en hemsida med fokus på bokning. Det är dessutom möjligt att koppla ett eget domännamn till ditt bokningssystem hos SuperSaaS.
Kan jag hålla mina kunders uppgifter hemliga?
Vi tar integritet och säkerhet för dig och dina kunder på stort allvar. Du kan specificera exakt vilken information som blir synlig för andra användare när du konfigurerar ditt schema. Dina kunders namn blir inte synliga för någon annan såvida du inte väljer att de ska vara det. Notera att när du är inloggad som administratör kommer du själv alltid att se alla detaljer, så för att säkerställa att det fungerar som avsett bör du även besöka och titta på schemat som fiktiv användare.
Varför fungerar schemat för mig men inte för mina användare?
När du är inloggad som administratör har du andra befogenheter än när en kund besöker din sida. Det är en god idé att logga ut som administratör och sen testa schemat som fiktiv användare för att säkerställa att det fungerar som du avsett. Dina åtkomstinställningar kanske inte är rätt. Fliken "Åtkomst" på sidan "Konfigurera" för varje schema avgör vem som kan skapa eller ändra bokningar. Notera också att om du använder ett schema av typen "Kapacitet", kommer dina kunder endast kunna boka aktiviteter som du skapat. Om du vill att dina kunder ska kunna boka var som helst inom öppettiderna bör du i stället använda ett "Resursschema".
Har ni en mobil app?
När du (eller dina kunder) besöker ett bokningsschema från en mobil enhet som t.ex. en iPhone eller Android, kommer bokningssystemet automatiskt att visa en version optimerad för mobila enheter. Du kan också visa ditt schema som en "app" på hemskärmen på en iPad eller iPhone, se avsnittet om mobila enheter för mer information.
Jag är en webbutvecklare, kan jag köpa SuperSaaS till en kund?
Du är välkommen att bli återförsäljare av vår bokningstjänst och du är fri att göra anpassningar eller lägga till ytterligare tjänster med vår API. För mer information och priser, se partnersidan page. Mjukvaran är inte till salu för installation på din egen server.

ABONNEMANG OCH FAKTURERING

Hur fungerar begränsningen av kommande bokningar?
Det finns ingen gräns för antalet bokningar du kan göra per månad. Begränsningen gäller endast antalet kommande bokningar som du har i ditt konto. Kommande bokningar är tider som inte ägt rum ännu. Så snart en bokning passerats räknas den inte längre in i totalen. Sidan "Användning" i ditt konto ger dig en detaljerad beräkning.

Medan detta kan verka något mer komplicerat än den månatliga begränsningen som många andra tjänster använder sig av, har detta upplägg faktiskt ett flertal viktiga fördelar för kunden. När du överskrider bokningsbegränsningen kan du sätta en gräns för hur långt i förväg dina kunder kan göra bokningar så kommer du automatiskt att falla under gränsen igen allteftersom tiden går. Så du blir inte tvungen att uppgradera till ett större abonnemang med en gång vilket du skulle bli hos andra leverantörer.
Vad händer om jag överskrider min bokningsgräns?
Om du överskrider det maximala antalet tillåtna bokningar i ditt abonnemang, kommer systemet att notifiera dig via e-post. Du har då tre dagar på dig att antingen uppgradera ditt abonnemang eller att reducera antalet bokningar (känn dig fri att höra av dig om du behöver mer tid).

Vi raderar aldrig dina kommande bokningar. Om du fortsatt överskrider din gräns efter tre dagar kommer systemet inte längre acceptera nya bokningar tills situationen är uppklarad. Alla annan funktionalitet förblir oförändrad. Så du och dina användare kan fortfarande se och redigera bokningar som redan lagts in.
Min betalning gick inte igenom, vad ska jag göra?
Betalningar misslyckas ibland utan klar orsak men oroa dig inte, ett nytt försök kommer att göras inom några dagar. Om du nyligen har bytt betalningsmetod kan du kontrollera "source of funding"-inställningen för ditt SuperSaaS-abonnemang inne i ditt PayPal-konto. Inställningen kan vara lite svår att hitta, men bör vara på Profil-sidan, i avdelningen för Kontoinformation, under Godkända betalningar.

Om en betalning misslyckas tre gånger i rad kommer PayPal automatiskt att avbryta ditt SuperSaaS-abonnemang men det är fortfarande ingen fara: ditt konto och bokningarna i det kommer inte att påverkas. Att helt enkelt bara starta abonnemanget igen brukar generellt lösa problemet. Om ditt abonnemang faktiskt avbryts kommer du att få ett mejl från vårt system som ber dig starta ditt abonnemang igen inom 3 dagar, men känn dig fri att meddela oss om du behöver mer tid.
Mitt abonnemang avbröts, kommer min information att raderas?
SuperSaaS kommer inte under några omständigheter radera dina kommande bokningar - inte ens om ditt abonnemang avbrutits med avsikt. Om ditt abonnemang avbrutits, antingen av misstag eller med flit, kan du helt enkelt bara starta om abonnemanget via sidan "Abonnemang". Om du har för många bokningar i ditt konto kommer du att få ett meddelande från vårt system som ber dig uppgradera ditt abonnemang inom 3 dagar, men känn dig fri att höra av dig om du behöver mer tid. Går det längre tid kommer ditt konto spärras från att kunna göra nya bokningar tills situationen är åtgärdad, i övrigt kommer kontot fortsatt ha full funktionalitet.
Kan jag betala för SuperSaaS på annat sätt än via PayPal?
Betalning av abonnemang hos SuperSaaS kan endast ske via PayPal, beklagar. Att skapa ett PayPal-konto är dock gratis och PayPal fungerar med ett antal olika betalningsmetoder, inklusive kortbetalning. Fördelen för med PayPal är att du inte behöver ge oss några betalningsuppgifter och du kan avbryta betalningarna till oss när som helst inifrån ditt PayPal-konto. Om din organisation inte tillåter att PayPal används kan en lösning vara att ett lokalt företag gör PayPal-betalningarna och fakturerar er för den servicen.
Kan ni skicka mig en faktura?
SuperSaaS-abonnemang kan endast betalas via PayPal. Efter att din betalning mottagits finns faktura för din bokföring att hitta på sidan "Abonnemang" inuti ditt konto.
Hur ändrar jag betalkort eller bankkonto för mina betalningar?
Du kan byta betalningsmetod inuti ditt PayPal-konto och du behöver inte meddela oss. Men var försiktig, om du bara raderar ditt gamla kort från ditt PayPal-konto och senare lägger till ett nytt, kan PayPal avbryta ditt SuperSaaS-abonnemang. För att undvika att detta sker behöver du (1) först lägga till ditt nya kort, (2) ändra betalningsmetod för ditt aktiva abonnemang till det nya kortet och (3) sedan är det säkert att radera det gamla kortet.
Hur ändrar jag till ett annat PayPal-konto att betala med?
Om du vill ändra till ett annat PayPal-konto behöver du först avbryta det aktiva abonnemanget inifrån det gamla PayPal-kontot och sedan använda det nya PayPal-kontot när du startar om abonnemanget. Se nästa fråga angående hur man avbryter ett abonnemang. Ett nytt abonnemang kan startas från sidan "Abonnemang" i ditt SuperSaaS-konto. Ditt konto kommer inte att påverkas på något sätt om du startar om abonnemanget igen före slutet på betalningsperioden. Systemet tar i beräkning hur mycket som redan betalats så det finns inget behov av att vänta till slutet av perioden och riskera missa datumet.
Hur avbryter jag mitt abonnemang?
Du kan avbryta ditt abonnemang när som helst inifrån ditt PayPal-konto, vilket du hittar genom att logga in på sidan avbryt. Detta kommer att nedgradera ditt konto till gratisversionen när den aktuella betalningsperioden är slut. Om du helt vill radera ditt konto och all associerad data kan du göra det på samma sida när kontot har återgått till gratisversionen. Om du inte längre har tillgång till PayPal-kontot kan du kontakta oss så avbryter vi det från vår sida.

Språk

Slutanvändarens skärm finns tillgänglig på 29 språk, support finns tillgänglig på följande språk: