Manualer
Skriv ut sida

Hantera betalningar manuellt

Systemet stödjer betalningar i form av banköverföringar eller checkar. Även om du vill ta betalt vid leverans, kanske du vill samla in kortuppgifter som en slags säkerhet eller "moralisk handpenning", eller för att du ska kunna förbereda ett kvitto. Men huruvida du gör det är helt upp till dig: SuperSaaS har ingen preferens för någon särskild typ av betalningssätt.

Vissa situationer kräver inte betalning vid bokning. Till exempel kanske kunder bokar tid för klippning och betalar på plats. Eller medlemmar på ett gym kanske bokar en Spinningklass som redan ingår i deras medlemsavgift. Men även om du inte begär betalning vid bokning, kanske du ändå vill godkänna varje enskild bokning innan du bekräftar dem. Hos SuperSaaS är båda dessa tillvägagångssätt möjliga.

Om inget godkännande av bokningen krävs, välj Betalning eller godkännande krävs ej på fliken Process nedanför Begär betalning eller godkännande? Om du i stället vill kontrollera bokningar innan du godkänner och bekräftar dem, välj Begär godkännande från administratören före bekräftelse. Vänligen se Administrera bokningar för mer information om manuella godkännanden.

Manuella betalningar

Om du vill ha betalt i förskott, men inte vill använda det integrerade betalningssystemet, erbjuder dig SuperSaaS två alternativ för att hantera betalningar manuellt. Vilket alternativ du ska välja beror på huruvida du accepterar kortbetalningar.

Det första alternativet, utan kortbetalningar, är det enklaste. Vid utcheckning, få kunden se betalningsinstruktioner och så snart du mottagit deras betalning, kan du manuellt godkänna deras bokning via systemet. Detta alternativ är särskilt användbart när du vill begära checkar eller banköverföringar, två betalningssätt som fortfarande är vanligare än kortbetalningar i många Europeiska länder.

Det andra alternativet låter dig samla in kortuppgifter av dina kunder. Av säkerhetsskäl är det inte att skicka kortuppgifter via e-post, så informationen kommer att lagras åt dig i ditt konto på SuperSaaS webbplats. Du kan ställa in så att systemet ska notifiera dig per e-post när ny information finns tillgänglig.

Notera att kortutgivare inte låter dig lagra så kallade CVC-koder, den tresiffriga säkerhetskoden på baksidan av kortet. Denna kod kan endast inhämtas när kortet debiteras direkt. Eftersom inte CVC-numret samlas in, kommer du endast att kunna debitera kortet om din betalningsleverantör tillåter det.

Ge betalningsinstruktioner

Välj alternativet betalning och/eller godkännande
  1. På fliken Process, under Begär betalning eller godkännande?, välj Genomför betalning innan det går att gå vidare och klicka på Spara ändringar vid slutet av sidan. Detta kommer att ta dig tillbaka till fliken Översikt i avdelningen Konfigurera.
  2. Välj fliken Process igen och klicka på länken Betalningsinställning till höger om rubriken Begär betalning eller godkännande?.
Inställningar för manuella betalningar
  1. Under "Allmänna inställningar", välj det första alternativt: Manuellt – Banköverföring eller check och klicka sedan på Spara ändringar. Detta kommer att ta dig tillbaka till din Panel.
  2. Navigera tillbaka till avdelningen Konfigurera för schemat i fråga och klicka på fliken Layout.
  1. Nära slutet av sidan, kan du hitta fältet Meddelande som visas på utcheckningssidan. Här kan du ange dina betalningsinstruktioner, som t.ex. "Vänligen sänd en check ställd till MittFöretag"
Justera meddelandet på utcheckningssidan

Samla in kortuppgifter

  1. På fliken Process, under Begär betalning eller godkännande?, välj Genomför betalning innan det går att gå vidare. Om du vill ha ett e-postmeddelande för varje transaktion, välj även lämpligt alternativ under Ska vi notifiera någon annan när en bokning skapas eller ändras? och ange en eller flera e-postadresser
  2. Klicka på Spara ändringar längst ned på sidan, du kommer då tillbaka till fliken Översikt på sidan Konfigurera
  3. Välj fliken Process igen och klicka på länken Betalningsinställningar till höger om rubriken Begär betalning eller godkännande?
Inställningar för att samla in kortuppgifter
  1. Under ‘Allmänna inställningar’ välj det andra alternativet: Manuellt - Kortbetalning
  2. Vid slutet av sidan kommer den ny sektionen "Inställningar för kortbetalning" att uppenbaras. Här kan du välja vilka kreditkort du accepterar. Om du avmarkerar alla kort, kommer systemet inte att fråga dina kunder om korttyp. Fördelen med att specificera korttyperna är att SuperSaaS kommer att göra en rudimentär kontroll av nummerlängd, startsiffror och en kontrollsumma, vilket förhindrar skrivfel.
  3. Klicka på Spara ändringar. Detta kommer att ta dig tillbaka till din Panel.
  4. Navigera tillbaka till avdelningen Konfigurera för schemat i fråga och välj fliken Layout.
  5. Nära slutet av sidan kan du hitta fältet Meddelande som visas på utcheckningssidan. Här kan du ange ytterligare betalningsinstruktioner eller -villkor, vilket kommer att visas vid utcheckning.
Genom att ställa in priset till noll, kommer inga prisuppgifter att visas. Detta kan vara användbart om du samlar in kortuppgifter endast av säkerhetsskäl.
Notera att om du använder dig av egen domän för ditt SuperSaaS-schema, kommer den inte att visas i kombination med betalningssidan, eftersom denna sida ligger på en separat, säker server. Webbläsare kommer endast skapa säker anslutning med servrar som har lämpliga certifikat. Vid anslutning till den säkra servern, kommer systemet automatiskt att ändra domänen. När du lämnar betalningssidan, växlar systemet tillbaka till att använda ev. egen domän igen.

Testa kortprocessen

Logga ut för att säkerställa att du ser ditt schema precis som det visas och beter sig för dina användare och navigera till schemats webbadress. När du gör en bokning bör du nu bli tillfrågad om dina kortuppgifter. Du kan ange vilket giltigt kortnummer som helst, eller använda ett falskt Visa-kortnummer 4111 1111 1111 1111. En kund kommer att se sin bokning markerad med P, vilket betyder 'Betalningsgodkännande inväntas' när markören står över den. Kunder kommer att kunna kommer tillbaka till dessa detaljer genom att klicka på ikonen P.

Logga ut och logga in igen som administratör. Bredvid bokningen du just gjorde, bör du nu se samma P-ikon som förut. När du klickar på den och kommer till betalningssidan, märker du att det nu finns en Godkänn-knapp. Om du inte vill godkänna bokningen och/eller betalningen, kan du helt enkelt klicka på "Radera bokning". Om du ändrar dig senare, gå till avdelningen Administrera och på fliken Översikt, klicka på förstoringsglaset bredvid bokningen. Skrolla ner till tabellen och klicka på Visa papperskorg för att få en lista över alla raderade bokningar. Genom att klicka på Redigera ikon ‘Redigera’-ikonen för bokningen ifråga, kan du återställa den som väntande, eller godkänna den trots allt.