Manualer
Skriv ut sida

Anslut ett PayPal-konto till ditt bokningssystem

SuperSaaS arbetar med PayPal för att behandla onlinebetalningar. PayPal är en av de största betaltjänsterna i världen. Fördelen med att använda PayPal i stället för att själva behandla kortbetalningar, är att varken du eller dina kunder behöver anförtro dina kortuppgifter till någon annan än PayPal. Vidare är det gratis för dig att skapa ett konto hos dem och det är gratis för dina kunder att använda. I de flesta länder behöver dina kunder inte ens ha ett eget PayPal-konto. SuperSaaS debiterar dig inte för att använda betalningssystemet, men PayPal kommer debitera en procentsats av betalningar, vänligen se PayPals hemsida för mer information.

PayPal

Att ställa in ditt PayPal-konto och att få det att fungera med SuperSaaS kräver bara några enkla steg:

  1. Om du inte redan har ett, skapa ett gratis standardkonto via PayPals hemsida. Du kan också uppgradera ett befintligt personligt PayPal-konto till ett företagskonto, men vänligen se till att du förstår skillnaden först.
  2. När betalningar skickas till PayPal, använder SuperSaaS e-postadressen för ditt administratörskonto hos SuperSaaS som ditt PayPal-ID. Om du har skapat ett konto hos PayPal med en annan e-postadress, behöver du lägga till SuperSaaS-administratörens e-postadress i din PayPal-profil. Det kan du göra under Min Profil > (via kugghjulet) E-postadress

    Alternativt kan du ange att SuperSaaS-systemet ska använda en annan e-postadress för betalningar till PayPal genom att använda det magiska ordet ($gateway{paypal example@example.com}) i meddelanden överst på butikssidan.

    I menyn till höger på din skärm, välj alternativet Betalningar under den gula avdelningen "Inställningar". Detta tar dig till sidan Betalningar.

    I slutet av avdelningen "Kreditsystem", hittar du fältet "Meddelande att visa överst på butikssidan". För att SuperSaaS ska använda t.ex. e-postadressen payment@mycompany.com som ditt PayPal-ID, skulle du använda följande magiska ord i ditt meddelande: $gateway{paypal payment@mycompany.com}

  3. För att kunna överföra pengar du har mottagit via PayPal från ditt PayPal-konto, behöver du ange dina kortuppgifter eller kontouppgifter hos PayPal. Om du vill kan du vänta med att göra detta tills du faktiskt mottagit några pengar via PayPal, men vänligen notera att det kan ta några dagar att få dina uppgifter bekräftade.
  4. Under "Min Profil" bör du också titta på sidorna "Inställningar för att ta emot betalningar" och "Försäljningsskatt" och göra nödvändiga inställningar för din situation. Under "Kundbetalningsidor" kan du ladda upp din egen logotyp, som då kommer att visas på betalningssidan som dina kunder får se.
  5. På sidan "Inställningar för betalning via hemsida" kanske du vill markera PayPal-konto valfritt. Då behöver dina kunder inte ett eget PayPal-konto för att kunna betala dig. Notera att ingen av de tekniska inställningarna behöver konfigureras; de kommer att kommuniceras via SuperSaaS när en betalning görs. Ev inställningar på sidan "Omedelbar betalningsnotifiering" kommer att ignoreras.

Vänligen se avsnittet Testa onlinebetalningar för information om hur du verifierar dina inställningar.